טיפים להפחתת ספיגת שמן בטיגון

רבים מאיתנו מתלוננים על כמות הקלוריות העודפת בסופגניות או בצ'יפס ועל ההשמנה שבאה בעקבותיה. מתלוננים… ועדיין קונים.

אם אינכם מעוניינים לוותר על הטעם הנפלא אך עדיין רוצים לשלוט בכמות הקלוריות שנכנסת לגופכם, הדרך הבטוחה ביותר והטעימה ביותר היא להכין סופגניות בבית.

כאשר הטיגון נעשה בבית אפשר לשלוט יותר בכמות השמן שנספג, בגודל המנה, ולנצל בפועל טיפים לטיגון פחות משמין.

את הטיפים הבאים תוכלו ליישם על כל סוג של טיגון בשמן עמוק, כגון: סופגניות, צ'יפס, טמפורה, פלאפל ועוד.

לפניכם טיפים להפחתת ספיגת שמן בטיגון עמוק, שיתאימו לכל מאכל מטוגן:

1. חשוב לבחור בשמנים איכותיים, בעיקר כשמדובר בטיגון. במהלך הטיגון השמן נוטה להתחמצן ולהתקלקל, ונוצרים בו חומרים מזיקים. השמן המומלץ ביותר עבור טיגון בשמן עמוק הוא שמן הקנולה.

2. חשוב לטגן בטמפרטורה הנכונה. כאשר השמן חם מדי, המזון יישרף מבחוץ ולא יתבשל מבפנים. כאשר השמן אינו חם דיו, יתארך משך הטיגון, והסופגנייה תספוג הרבה יותר שמן. כדי לדעת אם השמן חם במידה מספקת, ניתן להכניס כף עץ, ואם השמן יבעבע סביבה, סימן שהוא חם דיו.

3. ניתן להקטין את ספיגת השמן באמצעות הוספת מעט משקה אלכוהולי (ברנדי, קוניאק, רום) לבצק, כ- 2 כפות ל- 1 ק"ג קמח. האלכוהול שבבצק הופך בזמן הטיגון לגז, הנוטה להתנדף מהבצק, כך שמרבית השמן המנסה להיספג בבצק, נדחק החוצה.

4.  הכנת המזון המטוגן בחתיכות גדולות מפחית את ספיגת השמן, מכוון שככל שהמזון גדול יותר גם שטח הפנים גדול יותר וכך נספג פחות שמן עבור כל פריט מטוגן. לכן עדיף להכין ולאכול סופגנייה אחת גדולה מאשר כמה סופגניות קטנות באותו המשקל, או חתיכות צ'יפס גדולות מאשר חתיכות צ'יפס קטנות.

5.  אם צריך להוסיף שמן בזמן הטיגון, חשוב לא להוסיף כמות גדולה של שמן בבת אחת, אלא מעט בכל פעם, כדי שטמפרטורת השמן לא תרד בבת אחת וכך הסופגניות יספגו שמן מיותר.

6. מומלץ להכניס לשמן חתיכת גזר טרי בתחילת הטיגון ולהחליפה מדי פעם. הסיבה לכך היא שהגזר עשיר בבטא-קרוטן ובקרוטנואידים נוספים, המונעים את חמצונו של השמן ושומרים על איכותו. למעשה, זה כמו להכניס אנטיאוקסידנטים לשמן.

7. זה אולי נוגד את האינסטינקטים שלנו אבל טיגון בשמן עמוק דווקא עדיף על טיגון בשמן רדוד. מזון המוכנס לסיר עם שמן עמוק בטמפרטורה מתאימה, מקבל "מכת חום" הגורמת לשכבה החיצונית שלו להיות פחות חדירה לשמן ומשך הטיגון מתקצר. אם נטגן את אותו מזון במחבת בשמן רדוד, הוא יספוג יותר שמן. לכן, כדי שהסופגניות יהיו פחות משמינות אל תתקמצנו בשמן.

8. בסיום הטיגון יש להוציא את הסופגניות באמצעות כף מחוררת המאפשרת לעודף השמן לטפטף בחזרה לסיר, ולהניח על גבי נייר סופג לספיגת עודפי השמן מהקליפה החיצונית.